Strona g³ówna Forum

Motoryzacyjne >> Kącik Skoda

Pages: 1
Vein
Znajomy


Reged: 14/04/2005
Posts: 275
Loc: Białystok
regeneracja przekładni kierowniczej
      #436824 - 15/07/2005 18:08

Witam !!!

Chciałym się zabrać za regeneracje przekładni kierowniczej.
Jako że menda ma luzy takie że pambu nie pomoże to zdecydowałem się na regeneracje ale potrzebuje info co jest potrzebne ?
Wiem że są potrzebne łożyska i że mogą być nieoryginalne "kryte" (tzn z własnym smarowaniem) tlyko nie znam oznaczeń... może można cośjeszcze wymienić , aa ?
dzieki zainformacje i pozdrawiam


Post Extras: Print Post   Remind Me!   Notify Moderator  
luxik
Obserwator


Reged: 30/05/2004
Posts: 1590
Loc: Lublin
Re: regeneracja przekładni kierowniczej [Re: Vein]
      #436903 - 15/07/2005 20:35

> Witam !!!
> Chciałym się zabrać za regeneracje przekładni
> kierowniczej.
> Jako że menda ma luzy takie że pambu nie pomoże to
> zdecydowałem się na regeneracje ale potrzebuje info
> co jest potrzebne ?
> Wiem że są potrzebne łożyska i że mogą być nieoryginalne
> "kryte" (tzn z własnym smarowaniem) tlyko nie znam
> oznaczeń... może można cośjeszcze wymienić , aa ?
> dzieki zainformacje i pozdrawiam

kup lozyska, panewki plastykowe listwy zębatej i tkaz zwane kamyki...kup komplecik. Widzialem kiedys zestaw naprawczy razem z oslaonami.

ps mam elegancka przekladnie za powidzmy 60zl + przesylka + trzeba ja umyc i smar zmianic (nie moglem jej rozebrac bez imadla wiec kupilem nowke a ta lezy juz pol roku) auto bylo mi potrzebne na 2 dzien

--------------------
Luxik

HISTORIA: 100 S-1974, 105 S-1981, 105 L-1986, Fav 136LS-1991, Fav LX-1994, Fav 135 LS(e)-1991,
INNE: Passat B3, Audi 100 C3, Toledo GT


Post Extras: Print Post   Remind Me!   Notify Moderator  
Vein
Znajomy


Reged: 14/04/2005
Posts: 275
Loc: Białystok
Re: regeneracja przekładni kierowniczej [Re: luxik]
      #436941 - 15/07/2005 22:09

> kup lozyska, panewki plastykowe listwy zębatej i tkaz zwane kamyki...kup komplecik. Widzialem
> kiedys zestaw naprawczy razem z oslaonami.
> ps mam elegancka przekladnie za powidzmy 60zl + przesylka + trzeba ja umyc i smar zmianic (nie
> moglem jej rozebrac bez imadla wiec kupilem nowke a ta lezy juz pol roku) auto bylo mi
> potrzebne na 2 dzien


czytalem gdzies na forum że pasują jakieś łożyska od kombajnu wiem że wtedy nie jest potrzebny smar bo są "zakryte"... a co do twojej propozyjci to się zastanawiam
ps. a dlaczego ją wymontowałeś , a ?


Post Extras: Print Post   Remind Me!   Notify Moderator  
luxik
Obserwator


Reged: 30/05/2004
Posts: 1590
Loc: Lublin
Re: regeneracja przekładni kierowniczej [Re: Vein]
      #436948 - 15/07/2005 22:29

> czytalem gdzies na forum że pasują jakieś łożyska od
> kombajnu wiem że wtedy nie jest potrzebny smar bo
> są "zakryte"... a co do twojej propozyjci to się
> zastanawiam
> ps. a dlaczego ją wymontowałeś , a ?

wymntowalem ja poniewarz w pozycji na wprost klinowala sie wiec stwierdzilem ze lozyska ..po wyciagnieciu przekladni i czesciowemu demontarzu - zaraz zaraz wszystko gra. okazalo sie ze przegub mocujacy kolumne kierownicza do ukladu kierowniczego zagaczal mi o wystajaca blache podwozia...mlotek - 5sek roboty i skonczone...ale ale uklad kierowniczy bez dalszego denontarzu nie nadawal sie do monarzu, a ze auto bylo mi potrzebna (a zarabie na siebie) to skoczylem do sklepu po nowy magiel a ten mialem zrobic i shandlowac jako zrobony - i tak lezy juz pare miechow

--------------------
Luxik

HISTORIA: 100 S-1974, 105 S-1981, 105 L-1986, Fav 136LS-1991, Fav LX-1994, Fav 135 LS(e)-1991,
INNE: Passat B3, Audi 100 C3, Toledo GT


Post Extras: Print Post   Remind Me!   Notify Moderator  
Dziadek
Kolega


Reged: 01/07/2004
Posts: 497
Re: regeneracja przekładni kierowniczej [Re: Vein]
      #439469 - 20/07/2005 08:57 Attachment (306 downloads)

zrobilem opis - moze Ci sie przyda:


Wymiana łożysk na oryginalne lub nieoryginalne w przekładni kierowniczej Skody Favorit:

wyjęcie przekładni:
- odkręcić koła przednie
- wyjąć zawleczki zabezpieczające przeguby drążków kierowniczych (18 rys. 2)
- odkręcić nakrętki przegubów (19 rys. 2), a przeguby ostrożnie wybić, najlepiej dając "kontrę" przez przytrzymanie jakiegoś cięższego młotka z drugiej strony. Nie należy uderzać młotkiem w lekko nakręconą nakrętkę, tak jak się to robi żeby nie zniszczyć gwintu, bo wtedy właśnie gwint się zerwie. Przegub ma idealnie nadające się do pukania zwężenie więc gwint jest bezpieczny.
- odkręcić śrubę zabezpieczającą krzyżak wału kierownicy (na dole przy pedałach), odkręcić plastikową osłonę kolumny kierowniczej (2 wkręty), poluzować kolumnę kierowniczą (4 śruby) i zsunąć krzyżak z wałka kierowniczego
- odkręcić 2 śruby mocujące do podłogi pokrywkę przez którą wychodzi końcówka wałka kierowniczego i zdjąć uszczelkę gumową (12 rys.1) zsuwając ją z wałka
- odkręcić 4 śruby mocujące obejmy przekładni i wyjąć przekładnię razem z drążkami kierowniczymi

rozebranie przekładni:
- zdjąć opaski zaciskowe z osłon gumowych i zsunąć osłony (22 i 23 rys.1), wylewając przy tym olej (jeśli jeszcze jest ).
- odgiąć występy podkładki zabezpieczającej (9 rys.2) przy lewym lub prawym końcu listwy zębatej (3 rys.1), (do wyboru)
- wąskim śrubokrętem lub czymś podobnym odgiąć wgniecenie w krawędzi tulei redukcyjnej (12 rys.2) w rowku listwy zębatej
- rozkręcić połączenie listwy zębatej z kulistą końcówką drążka i oddzielić drążek od listwy zębatej
- odkręcić dwie śruby trzymające pokrywkę, ze śrubką regulacyjną i zdjąć pokrywkę (18 rys.1), wyjąć sprężynę (15 rys.1), docisk zębatki (13 rys.1), i gumowy pierścień uszczelniający
- odkręcić dwie śruby trzymające pokrywkę (10 rys.1), przez którą wychodzi końcówka wału kierownicy (4 rys.1), i wyjąć uszczelkę (jeśli się jeszcze ostała) i podkładki regulacyjne (takie cienkie blaszki)
- teraz można wyjąć wałek kierownicy - powinien wyjść razem z łożyskiem (5 rys.1), wystarczy mocno szarpnąć, jeśli się opiera to wkręcić go w imadło (przez kawałek drewna lub gumolitu, żeby nie uszkodzić wielorowka) i szarpnąć za obudowę przekładni
- zbić lub ściągnąć łożysko z wyjętego wałka



Post Extras: Print Post   Remind Me!   Notify Moderator  
Dziadek
Kolega


Reged: 01/07/2004
Posts: 497
Re: regeneracja przekładni kierowniczej [Re: Dziadek]
      #439471 - 20/07/2005 08:59 Attachment (210 downloads)

- wyjąć dolne łożysko (2 rys.1), za pomocą specjalnego przyrządu lub śruby tak jak na rysunku:

Post Extras: Print Post   Remind Me!   Notify Moderator  
Dziadek
Kolega


Reged: 01/07/2004
Posts: 497
Re: regeneracja przekładni kierowniczej [Re: Dziadek]
      #439485 - 20/07/2005 09:10 Attachment (264 downloads)

Teraz czas na nowe łożyska. Można dać oryginalne od Skody, albo trochę inne, rolnicze tzn. srednica zewnętrzna i wewnętrzna ta sama, ale grubosć większa bo 1cm (oryginalne miały 0,8cm), poza tym sa kryte (nie potrzebuja smaru przez cały okres swego "życia") i maja zwiększona wytrzymałosć (wysokoobrotowe) można je kupić w sklepach rolniczych
koszt 5,20zł/szt. Łożyska musza mieć srednicę zewnętrzna 35mm, a wewnętrzna 17mm.

złożenie przekładni:
- posmarować wnętrze przekładni tawotem i włożyć dolne łożysko

- jesli łożyska sa rolnicze to żeby włożyć dolne - trzeba trochę (kilka pociagnięć pilnikiem) rozpiłować szczelinę przez która się wkłada łożysko (łatwo bo to aluminium) no chyba że od góry komus się uda włożyć.

- listwę zębata grubo posmarować tawotem i włożyć do przekładni
- na wałek nałożyć górne łożysko, grubo posmarować tawotem i włożyć do przekładni, aby dolne łożysko doszło do dna przekładni i dobrze się osadziło na wałku należy z czuciem puknać kilka razy młotkiem

- jesli łożyska sa oryginalne to krawędzie otworu przez który wychodzi wałek posmarować cieniutko olejem lub tawotem (żeby uszczelka się przykleiła), położyć uszczelkę, zmierzyć odległosć od krawędzi łożyska do górnej powierzchni uszczelki i tak dobrać podkładki regulacyjne (6 rys.1), aby ich grubosć odpowiadała tej odległosci, powiększonej o 0,1mm.
- włożyć podkładki regulacyjne, potem zwykłe, potem przykrywkę i przykręcić srubami (oczywiscie posmarowanymi tawotem )

- jesli łożyska sa rolnicze to nie dawać podkładek regulacyjnych ani uszczelki, a pod przykrywkę przez która wychodzi wałek kierownicy trzeba dać po jednej podkładce płaskiej na każdej srubce (tak żeby były między przykrywka a obudowa przekładni) a to ze względu na większa grubosć łożysk. Powstanie w ten sposób szczelina, która należy zaklajstrować silikonem, tawotem, biteksem lub czyms podobnym więc brud i woda do srodka się nie dostana.

- w dolny otwór przekładni dać smaru, włożyć docisk, uszczelkę, sprężynę, podkładkę uszczelniajaca, pokrywkę i dokręcić ja dwiema srubami
- sprawdzić czy przekładnia chodzi dobrze i wyregulować luz srubka regulacyjna (21 rys.1),
- na koniec listwy zębatej wkręcić tuleję redukcyjna jesli jest mocno pęknięta to dać nowa (fabryka w ogóle nie zezwala na ponowne użycie tych samych tulei) i mocno dokręcić trzeba to zrobić kluczem po uprzednim nakręceniu na tuleję nakrętki (10 rys.2) i skontrowaniu jej nakrętka specjalna (3 rys.2) (taka z kulistym wgłębieniem)
- zabezpieczyć tuleję przed odkręceniem poprzez zagniecenie jej krawędzi do rowka w listwie zębatej
- odkręcić z tulei nakrętkę specjalna
- do wnętrza tulei włożyć miseczkę (11 rys.2) (jesli przy demontażu wypadła)
- nakrętkę specjalna nawlec na drażek kierowniczy w taki sposób, aby płaska częsć nakrętki była skierowana w stronę kulistej końcówki drażka
- dać tawotu na kulista końcówkę drażka, założyć na tuleję redukcyjna podkładkę zabezpieczajaca
- przyłożyć kulista końcówkę drażka kierowniczego do tulei redukcyjnej i nakręcić na tuleję uprzednio nawleczona na drażek nakrętkę specjalna
- dokręcić mocno, aż ciężko będzie ruszać drażkiem kierowniczym, a potem dokręcić jeszcze troszeczkę, bo potem po kilku ruchach on nagle zaczyna chodzić luzno, a powinien być lekki opór, i lepiej od razu dokręcić trochę mocniej niż pózniej wszystko z powrotem rozbierać
- do nakrętki specjalnej dokręcić przeciwnakrętkę mocno i pozaginać występy znajdujacej się między nimi podkładki zabezpieczajacej, jeden występ na przeciwnakrętkę, a jeden na nakrętkę specjalna
- dać tawotu na wystajaca listwę zębata, założyć osłony gumowe i zabezpieczyć je opaskami zaciskowymi
- włożyć przekładnię z powrotem do samochodu i przykręcić opaski ja trzymajace
- skręcić przeguby drażków po obu stronach samochodu i zabezpieczyć zawleczkami
- jeszcze raz sprawdzić luz przekładni i w razie czego podregulować go srubka regulacyjna
- założyć uszczelkę gumowa na końcówkę wałka wystajaca z przekładni, przykręcić pokrywkę w podłodze, założyć krzyżak wału kierownicy na wielorowek pamietajac o odpowiednim ustawieniu kierownicy w stosunku do kół (żeby koła nie były prosto, a kierownica skręcona) i zabezpieczyć sruba, przykręcić kolumnę kierownicza
- po wszystkim należy wyregulować zbieżnosć
- cieszyć się brakiem luzu w przekładni podczas jazdy

opracował Dziadek na podstawie ksiażki pana Jałowieckiego i własnych doswiadczeń.


Post Extras: Print Post   Remind Me!   Notify Moderator  
Vein
Znajomy


Reged: 14/04/2005
Posts: 275
Loc: Białystok
Re: regeneracja przekładni kierowniczej [Re: Dziadek]
      #595918 - 28/03/2006 19:03

Dziekuje Dziadek

Jutro będe to robil, samochód musze wiexć na lawecie, bo jeżeli koła są cenntralnie ustawione to moge sobie kręcić dowoli kierownicą, a nic sie nie dzieje poza trzaskami :/


Post Extras: Print Post   Remind Me!   Notify Moderator  
krasti
Znajomy


Reged: 09/02/2005
Posts: 294
Loc: Gdynia
Re: regeneracja przekładni kierowniczej [Re: Dziadek]
      #596004 - 28/03/2006 20:59

> zrobilem opis - moze Ci sie przyda:
> Wymiana łożysk na oryginalne lub nieoryginalne w przekładni kierowniczej Skody Favorit:
> wyjęcie przekładni:
> - odkręcić koła przednie
> - wyjąć zawleczki zabezpieczające przeguby drążków kierowniczych (18 rys. 2)
> - odkręcić nakrętki przegubów (19 rys. 2), a przeguby ostrożnie wybić, najlepiej dając "kontrę"
> przez przytrzymanie jakiegoś cięższego młotka z drugiej strony. Nie należy uderzać młotkiem
> w lekko nakręconą nakrętkę, tak jak się to robi żeby nie zniszczyć gwintu, bo wtedy właśnie
> gwint się zerwie. Przegub ma idealnie nadające się do pukania zwężenie więc gwint jest
> bezpieczny.
> - odkręcić śrubę zabezpieczającą krzyżak wału kierownicy (na dole przy pedałach), odkręcić
> plastikową osłonę kolumny kierowniczej (2 wkręty), poluzować kolumnę kierowniczą (4 śruby)
> i zsunąć krzyżak z wałka kierowniczego
> - odkręcić 2 śruby mocujące do podłogi pokrywkę przez którą wychodzi końcówka wałka
> kierowniczego i zdjąć uszczelkę gumową (12 rys.1) zsuwając ją z wałka
> - odkręcić 4 śruby mocujące obejmy przekładni i wyjąć przekładnię razem z drążkami kierowniczymi
> rozebranie przekładni:
> - zdjąć opaski zaciskowe z osłon gumowych i zsunąć osłony (22 i 23 rys.1), wylewając przy tym
> olej (jeśli jeszcze jest ).
> - odgiąć występy podkładki zabezpieczającej (9 rys.2) przy lewym lub prawym końcu listwy zębatej
> (3 rys.1), (do wyboru)
> - wąskim śrubokrętem lub czymś podobnym odgiąć wgniecenie w krawędzi tulei redukcyjnej (12
> rys.2) w rowku listwy zębatej
> - rozkręcić połączenie listwy zębatej z kulistą końcówką drążka i oddzielić drążek od listwy
> zębatej
> - odkręcić dwie śruby trzymające pokrywkę, ze śrubką regulacyjną i zdjąć pokrywkę (18 rys.1),
> wyjąć sprężynę (15 rys.1), docisk zębatki (13 rys.1), i gumowy pierścień uszczelniający
> - odkręcić dwie śruby trzymające pokrywkę (10 rys.1), przez którą wychodzi końcówka wału
> kierownicy (4 rys.1), i wyjąć uszczelkę (jeśli się jeszcze ostała) i podkładki regulacyjne
> (takie cienkie blaszki)
> - teraz można wyjąć wałek kierownicy - powinien wyjść razem z łożyskiem (5 rys.1), wystarczy
> mocno szarpnąć, jeśli się opiera to wkręcić go w imadło (przez kawałek drewna lub gumolitu,
> żeby nie uszkodzić wielorowka) i szarpnąć za obudowę przekładni
> - zbić lub ściągnąć łożysko z wyjętego wałka

Wielki post!!!

Uprasza się Admina o przeniesienie go do Kompendium :-)


Post Extras: Print Post   Remind Me!   Notify Moderator  
Vein
Znajomy


Reged: 14/04/2005
Posts: 275
Loc: Białystok
Re: regeneracja przekładni kierowniczej [Re: krasti]
      #597927 - 30/03/2006 09:55

no i mneni czeka wymiana listwy zembatej :/ no coż, wyłamane 2 zemby, a 2 w polowie zjedzone, reszta zmienola... no i wychodzi kręcenie przekładnią na parkingu :/

Post Extras: Print Post   Remind Me!   Notify Moderator  
Pages: 1



Extra information
0 registered and 102491 anonymous users are browsing this forum.

Moderator:  fav135 

Print Topic

Forum Permissions
      You cannot start new topics
      You cannot reply to topics
      HTML is disabled
      UBBCode is enabled

Rating:
Topic views: 16059

Rate this topic

Jump to

Powered by UBB.threads™ 6.5.5